Hoe zorg je ervoor dat je facturen worden betaald?

Collect.nlNieuws / Hoe zorg je ervoor dat je facturen worden betaald?

Het bezorgt iedere ondernemer een knoop in zijn maag: onbetaalde facturen. Wij hebben drie tips die ervoor zullen zorgen dat je op een prettige manier in gesprek gaat. Zonder dat de klantrelatie op het spel komt te staan.

 

1. VRAAG (EN LUISTER!)

De meest klassieke optie – maar heden ten dage – nog steeds de minst gebruikte optie: neem eens gewoon contact op met jouw debiteur om erachter te komen waarom er niet betaald wordt. En dan het liefst voordat de vervaldatum is verstreken. Misschien heeft hij de factuur nooit ontvangen? Wellicht is hij hem vergeten? Of wellicht is er wel wat aan de hand. In het beste geval zit de debiteur er hetzelfde in als jij. Dat scheelt een slok op een borrel en kunnen jullie tot een oplossing komen.

Er bestaat de mogelijkheid dat de klant het niet eens is met de factuur (betwisting). Laat hem dan uitleggen en schiet niet direct in de verdediging. Blijf het positief benaderen. Is de klant uitgepraat, vul dan aan hoe jij er tegen aan kijkt. Op deze manier zoek je samen naar een oplossing om het probleem op te lossen. 

 

2. VERWACHTING

Als je beide bent uitgesproken kun je aangeven dat je vooruitgang wilt zien, waarbij het tijd is om de verwachting uit te spreken. Hoe, hoeveel en wanneer wordt er betaald? Leg dit ook vast. Vergeet ook niet om te bespreken hoe en wanneer je wilt worden ingeseind mocht er kink in de kabel komen bij de debiteur. Zo kun je samen opnieuw de situatie evalueren.

Door samen realistische doelstellingen aan te dragen ontstaat er een grotere motivatie bij de klant om daadwerkelijk te betalen, dan wanneer het opgelegd wordt.

 

3. BETROKKEN

Een tevreden klant is een terugkomende klant. Ook al is het laatste contact ‘beladen’ geweest. Wees daarom altijd duidelijk en specifiek. Maar zorg ook dat als het is opgelost dat je van je laat horen. Dat kan al door een klein en kort bericht dat het volledig bedrag is betaald, en bedank hem daarvoor. Gevolgd met een leuke kortingsactie of “we hopen je snel weer te kunnen begroeten”.